Pendidikan Kristen dan Adaptasi Budaya: Tinjauan Sistematis terhadap Strategi Pedagogis dalam Konteks Sosio-Religius Unik Bali
DOI:
https://doi.org/10.47167/q4sjbd25Keywords:
Christian Religious Education, cultural adaptation, Tri Hita Karana, systematic literature review, contextualizationAbstract
This study examines the implementation of Christian Religious Education (CRE) in Bali through a systematic literature review approach. Analysis of 32 selected documents (policies, reports, and academic works from 2013-2023) reveals that 78% of Christian educational institutions have adapted local cultural elements, particularly Balinese language (62%), traditional arts (45%), and Tri Hita Karana values (58%). However, only 40% of schools have formal CRE curricula based on local wisdom, with main constraints being teacher competency gaps (68%) and teaching material limitations (55%). The research method follows PRISMA protocol through three stages: (1) document identification in Google Scholar, Scopus, Garuda, and church archives; (2) selection based on inclusion criteria; (3) content analysis using Krippendorff's approach. Findings identify three effective adaptation models: value integration, arts-based approach, and interfaith dialogue, despite theological challenges regarding contextualization boundaries. Theoretical implications enrich Banks' multicultural education model with a specific framework for religious minorities. Practically, recommendations include developing technical guidelines for Balinese CRE, culture-based teacher training, and local material development. Study limitations include uneven document coverage and absence of direct observation data. This research highlights the urgency of developing CRE models that simultaneously maintain theological integrity while responding to Bali's unique socio-cultural context.
Penelitian ini mengkaji implementasi Pendidikan Agama Kristen (PAK) di Bali melalui pendekatan studi literatur sistematis. Analisis terhadap 32 dokumen terpilih (kebijakan, laporan, dan karya akademik 2013-2023) mengungkap bahwa 78% institusi pendidikan Kristen telah mengadaptasi unsur budaya lokal, terutama bahasa Bali (62%), seni tradisional (45%), dan nilai Tri Hita Karana (58%). Namun, hanya 40% sekolah yang memiliki kurikulum PAK tersurat berbasis kearifan lokal, dengan kendala utama pada keterbatasan kompetensi guru (68%) dan bahan ajar (55%). Metode penelitian mengikuti protokol atau prosedur PRISMA melalui tiga tahap: pertama, identifikasi dokumen di Google Scholar, Scopus, Garuda, dan arsip gereja; kedua, seleksi berdasarkan kriteria inklusi; ketiga, analisis konten dengan pendekatan Krippendorff. Temuan menunjukkan tiga model adaptasi efektif: integrasi nilai, pendekatan seni-budaya, dan dialog lintas agama, meskipun menghadapi tantangan teologis terkait batasan kontekstualisasi. Implikasi teoretis penelitian ini memperkaya model pendidikan multikultural Banks dengan kerangka spesifik untuk minoritas agama. Secara praktis, diajukan rekomendasi penyusunan panduan teknis PAK Bali, pelatihan guru berbasis budaya, dan pengembangan materi lokal. Keterbatasan penelitian mencakup cakupan dokumen yang tidak merata dan ketiadaan data observasi langsung. Studi ini menyoroti urgensi pengembangan model PAK yang secara simultan menjaga integritas teologis sekaligus merespons konteks sosio-kultural Bali yang unik.
Downloads
References
Antara, I.G. “PAK Di Tengah Mayoritas Hindu: Strategi Identitas Kelompok Minoritas.” Jurnal Sosiologi Agama 14, no. 2 (2021).
Badan Pusat Statistik Provinsi Bali. Statistik Kependudukan Dan Ketenagakerjaan Provinsi Bali Tahun 2022. Denpasar: BPS Bali, 2022.
Bali Post. “Protes Penggunaan Istilah Bhatara Trinity Di Gianyar.” Bali Post. Gianyar, 2021.
Banks, James A. Cultural Diversity and Education: Foundations, Curriculum, and Teaching. 6th ed. New York: Routledge, 2015.
Berry, John W. “Theories and Models of Acculturation.” In The Oxford Handbook of Acculturation and Health, edited by Seth J. Schwartz and Jennifer Unger. New York: Oxford University Press, 2018.
BPS Provinsi Bali. Statistik Kependudukan Dan Agama Di Bali 2023. Denpasar: BPS Bali, 2023.
Budiana, I. W. “Gamelan Bali Dalam Liturgi Kristen: Studi Kasus Di SMPK Denpasar.” Jurnal Seni dan Liturgi 8, no. 1 (2020).
Darmawan, I. K. “Pengembangan Buku Teks PAK Bilingual: Tantangan Dan Solusi.” Jurnal Pendidikan Agama Kristen 9, no. 1 (2021).
Darmawan, I., and M. Sutapa. “Bahasa Ibu Dan Pembelajaran Agama: Studi Tentang Efektivitas Penggunaan Bahasa Bali Dalam PAK.” Jurnal Pendidikan Agama Kristen 8, no. 1 (2020).
Darmawan, I Putu. “Integrasi Nilai Tri Hita Karana Dalam PAK.” Jurnal Pendidikan Agama Kristen 5, no. 1 (2020).
Dharmayanti, N.L.P. “Gereja Dan Kebudayaan: Varian Strategi Inkulturasi Di Bali.” Jurnal Misialogika 8, no. 1 (2022).
Donder, I Ketut. Teologi Hindu Dan Pluralisme Agama: Relevansinya Bagi Pendidikan Agama Kristen Di Bali. Yogyakarta: Kanisius, 2007.
Gereja Kristen Protestan Bali. Laporan Tahunan Bidang Pendidikan Tahun 2021. Denpasar, 2022.
GKPB. Laporan Internal Sinode GKPB: Evaluasi Implementasi PAK Di Lingkungan Sekolah Kristen Bali. Denpasar, 2021.
Hesselgrave, David J. Contextualization in the New Testament: Patterns for Theology and Mission. Downers Grove: IVP Academic, 2019.
Hiebert, Paul. Anthropological Reflections on Missiological Issues. Grand Rapids: Baker Academic, 2015.
Hiebert, Paul G. Anthropological Reflections on Missiological Issues. Grand Rapids: Baker Academic, 2015.
Jackson, Robert. Signposts: Policy and Practice for Teaching About Religions and Non-Religious World Views in Intercultural Education. Strasbourg: Council of Europe Publishing, 2014.
Jan S. Aritonang. Sejarah Pendidikan Kristen Di Indonesia. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2020.
Kantor Wilayah Kementerian Agama Kabupaten Karangasem. Laporan Evaluasi Penyelenggaraan Pendidikan Agama Kristen Tahun 2022. Amlapura, 2022.
Kantor Wilayah Kementerian Agama Provinsi Bali. Statistik Pendidikan Agama Kristen 2022. Denpasar: Kanwil Kemenag Bali, 2022.
Kanwil Kementerian Agama Provinsi Bali. Laporan Penyelenggaraan PAK 2022. Denpasar, 2022.
Kementerian Agama RI. Evaluasi Kualitas Materi PAK 2022. Jakarta: Ditjen Bimas Kristen, 2022.
———. Peraturan Menteri Agama Republik Indonesia Nomor 16 Tahun 2010 Tentang Pengelolaan Pendidikan Agama Pada Sekolah. Jakarta: Kementerian Agama RI, 2010.
Krippendorff, K. “Analytical Constructs.” In Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. 4th ed. Thousand Oaks: SAGE, 2018.
Kusuma, I.W. “Ngejot Dan Agape: Model Pembelajaran Pelayanan Sosial Dalam PAK.” Jurnal Pendidikan Agama Kristen 11, no. 1 (2020).
Lumbantoruan, Jhon Rinaldi. Pendidikan Agama Kristen Di Lingkungan Multireligius. Bandung: Bina Media Informasi, 2020.
Page, Matthew J., and Et Al. “The PRISMA 2020 Statement: An Updated Guideline for Reporting Systematic Reviews.” BMJ 372 (2021). https://doi.org/10.1136/bmj.n71.
PGRI Bali. Survei Kebutuhan Guru PAK 2022. Denpasar: PGRI, 2022.
Picard, Michel. Bali: Cultural Tourism and Touristic Culture. Singapore: Archipelago Press, 2017.
Polit, Denise F., and Cheryl T. Beck. “Qualitative Research Methods.” In Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. 10th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer, 2017.
Putra, I. B. R. Model Pendidikan Agama Kristen Kontekstual Di Bali. Denpasar: Pustaka Bali, 2022.
Putra, I.B. Dialog Agama Dan Budaya Di Bali. Denpasar: Udayana University Press, 2022.
Putra, I.B.R., and I.W. Suwena. “Tri Hita Karana Dalam Etika Kristen: Modul Pembelajaran Untuk SMA Kristen Bali.” Jurnal Teologi Kontekstual 10, no. 2 (2021).
Sinode GKPB. Laporan Tahunan GKPB: Program Inkulturasi PAK 2019-2021. Denpasar, 2021.
SMAK Bali Mandara. Laporan Evaluasi Sekolah: Hasil Tes Pemahaman Etika Siswa Kelas X-XII. Denpasar, 2022.
SMPK Harapan Denpasar. Laporan Program Sekolah: Kegiatan Pembelajaran Lapangan PAK. Denpasar, 2023.
Snyder, Hannah. “Literature Review as a Research Methodology: An Overview and Guidelines.” Journal of Business Research 104 (2019). https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.07.039.
Suardana, I. W. “Pendidikan Agama Kristen Di Bali: Tantangan Dan Peluang.” Jurnal Teologi Indonesia 19, no. 2 (2021).
Suardana, I.W. “Model Pendidikan Agama Kristen Kontekstual Di Bali.” Jurnal Teologi Indonesia 19, no. 2 (2021).
———. “Pendidikan Agama Kristen Di Bali: Studi Tentang Adaptasi Budaya.” Jurnal Teologi Indonesia 19, no. 2 (2021).
Suardana, I Ketut. “Tantangan Implementasi PAK Kontekstual Di Bali: Analisis Kompetensi Guru Dan Ketersediaan Bahan Ajar.” Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani 7, no. 1 (2022).
Suardana, I Ketut. “Integrasi Kearifan Lokal Bali Dalam Pendidikan Agama Kristen: Studi Kasus Di Sekolah Menengah GKPB.” Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani 12, no. 2 (2019).
———. “Model Inkulturasi PAK Di Bali Dalam Perspektif Multidisiplin.” Jurnal Pendidikan Agama Kristen 6, no. 2 (2021).
Suardana, K. “Cerita Rakyat Bali Sebagai Ilustrasi Pengajaran PAK.” Jurnal Studi Agama dan Budaya 15, no. 2 (2020).
Suarni, N.K., and P.A Paramita. “Dilema Estetika vs Doktrin Dalam Penggunaan Seni Bali Untuk PAK.” Jurnal Teologi Praktika 9, no. 2 (2021).
Sudarta, I. K. “Pengaruh Bahasa Pengantar Terhadap Pemahaman Teologi Siswa PAK Di Bali.” Jurnal Linguistik Terapan 5, no. 2 (2018).
Sutama, I Made. Pendidikan Agama Dalam Masyarakat Multireligius: Studi Kasus Bali. Denpasar: Pustaka Larasan, 2015.
Tim Penelitian STT Bali. “PAK Kontekstual Di Bali Dan Flores: Dua Model Berbeda.” Jurnal Studi Interkultural 6, no. 2 (2023).
Widiasih, N. “Seni Sakral Dan Pendidikan Agama: Eksplorasi Tari Bali Dalam Pembelajaran PAK.” Jurnal Studi Agama dan Budaya 15, no. 3 (2018).
———. “Tari Legong Sebagai Media Narasi Alkitab: Inovasi PAK Di Bali.” Jurnal Pendidikan Seni 12, no. 3 (2019).
Wijaya, Ketut. “Kontekstualisasi PAK Di Bali: Tantangan Teologis Dan Praktis.” Universitas Kristen Duta Wacana, 2019.
Wulandari, N.M. “Pembelajaran Etika Kristen Berbasis Subak Di PAUD Kristen Bali.” Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 4, no. 3 (2019).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 KHARISMATA: Jurnal Teologi Pantekosta

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.