Keteladanan Guru Pendidikan Agama Kristen: Membangun Karakter Berlandaskan Iman
DOI:
https://doi.org/10.47167/7jxtnr29Keywords:
character based on faith, character formation, Christian religious education, teacher role modelsAbstract
Teacher exemplarity in Christian religious education plays an important role in building students' character based on faith. Christian religious education does not only focus on theoretical instruction, but also on character formation through the example provided by teachers. This research aims to examine the role of teacher exemplarity in shaping students' Christian character in Christian religious education schools. The study employs a pure qualitative approach with a library research method. This method was chosen to analyze in depth the concept of Christian Religious Education teacher exemplarity in building student character based on comprehensive literature review. The research findings indicate that teacher exemplarity in Christian religious education holds a vital role in building students' faith-based character. As educators, teachers not only transfer knowledge, but also become living examples that reflect Christian values in daily actions. Through exemplarity in attitudes, behavior, and interpersonal relationships, teachers instruct students to live according to Christ's teachings, such as love, forgiveness, patience, and honesty. This exemplarity becomes the most effective tool in character formation because students tend to imitate what they see rather than merely what they hear.
Keteladanan guru dalam pendidikan agama Kristen memainkan peran penting dalam membangun karakter siswa yang berlandaskan iman. Pendidikan agama Kristen tidak hanya berfokus pada pengajaran teori, tetapi juga pada pembentukan karakter melalui teladan yang diberikan oleh guru. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji peran keteladanan guru dalam membentuk karakter Kristiani siswa di sekolah-sekolah pendidikan agama Kristen. menggunakan pendekatan kualitatif murni dengan metode studi pustaka (library research). Metode ini dipilih untuk menganalisis secara mendalam konsep keteladanan guru Pendidikan Agama Kristen dalam membangun karakter siswa berdasarkan kajian literatur yang komprehensif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa keteladanan guru dalam pendidikan agama Kristen memegang peranan yang sangat vital dalam membangun karakter siswa yang berlandaskan iman. Sebagai pendidik, guru tidak hanya mentransfer pengetahuan, tetapi juga menjadi contoh hidup yang mencerminkan nilai-nilai Kristiani dalam tindakan sehari-hari. Melalui keteladanan dalam sikap, perilaku, dan hubungan interpersonal, guru mengajarkan siswa untuk hidup sesuai dengan ajaran Kristus, seperti kasih, pengampunan, kesabaran, dan kejujuran. Keteladanan ini menjadi alat yang paling efektif dalam pembentukan karakter karena siswa cenderung meniru apa yang mereka lihat daripada sekadar apa yang mereka dengar.
Downloads
References
Bengu, Renny Tade. “Karakteristik Kepribadian Guru Pendidikan Agama Kristen menurut 2 Timotius 2:1-13.” SESAWI: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen 3, no. 2 (June 2022): 116–28. https://doi.org/10.53687/sjtpk.v3i2.73.
Freira, Paulo. Pedagogy of the Oppressed. 1st ed. New York: Continuum, 2013.
Fromm, Erich. To Have or to Be? 1st ed. New York: Harper & Row, 2018.
Gea, Ibelala. “Kepemimpinan Yesus Teladan Pemimpin Masa Kini.” Voice of Wesley: Jurnal Ilmiah Musik Dan Agama 3, no. 2 (July 2020): 29–40. https://doi.org/10.36972/jvow.v3i2.52.
Hudianto, Swandriyani, Kalis Stevanus, and Tan Lie-Lie. “Mengajar secara Profesional Disertai Otoritas Ilahi dengan Bercermin pada Yesus dan Implementasinya bagi Guru Pak Masa Kini.” BONAFIDE: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen 4, no. 2 (2023): 275–94.
Hunter, James Davison. The Death of Character: Moral Education in an Age Without Good or Evil. 1st ed. New York: Basic Books, 2000.
Intarti, Esther Rela. “Peran Guru Pendidikan Agama Kristen sebagai Motivator.” Jurnal Pendidikan Agama Kristen 1 (2016): 2.
Lewar, Marike Amanda Adeltania, Intansakti Pius X. “Upaya Membangun Sikap Kasih dalam Hidup Keluarga Kristiani di era Digital.” Jurnal Sinar Kasih 2, no. 1 (2024): 34–47. https://doi.org/https://doi.org/10.55606/sinarkasih.v2i1.250.
Lisna Lintong, Sarce Rien Hana. “Pengaruh Keteladanan Guru Sekolah Minggu terhadap Perkembangan Karakter Anak Sekolah Minggu Gereja Toraja Mamasa Bukit Harapan Moncongloe.” STT Jefri 2, no. 1 (2020): 73–79.
Lumban Gaol, Nasib Tua, and Andrianus Nababan. “Kepemimpinan Guru Pendidikan Agama Kristen.” Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan 6, no. 1 (June 2019): 89–96. https://doi.org/10.24246/j.jk.2019.v6.i1.p89-96.
Mangentang, Matheus, and Tony Salurante. “Membaca Konsep Kasih dalam Injil Yohanes Menggunakan Lensa Hermeneutik Misional.” Phronesis: Jurnal Teologi Dan Misi 4, no. 1 (June 2021): 1–13. https://doi.org/10.47457/phr.v4i1.142.
Maxwell, John C. The 21 Irrefutable Laws of Leadership: Follow Them and People Will Follow You. 1st ed. Nashville: Thomas Nelson, 2011.
Moleong, Lexy J. Metode Penelitian Kualitatif. 2nd ed. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2015.
Nainggolan, Marnaek, and Happy Fasigita Paradesha. “Teladan Spiritualitas Figur Nuh: Standar Kehidupan Rohani bagi Pemimpin Kristen Masa Kini.” EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership 3, no. 2 (December 2022): 191–204. https://doi.org/10.47530/edulead.v3i2.107.
Poerwadarminta. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka, 1983.
Rumahorbo, Herlince. “Keteladanan Tanggung Jawab Yesus sebagai Gembala menjadi Dasar Pelayanan Hamba Tuhan Masa Kini.” Phronesis: Jurnal Teologi Dan Misi 3, no. 2 (December 2020): 130–46. https://doi.org/10.47457/phr.v3i2.68.
Semiawan, Conny R. Metode Penelitian Kualitatif. Jawa Barat: Grasindo, 2003.
Simamora, David. “Mendidikan dengan Hati dan Keteladanan,” 2015.
Simanjuntak, Junihot M. Desain dan Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Kristen: Implementasi Desain dan Pengembangan Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka dalam Pelayanan Pendewasaan Umat di Sekolah dan Gereja. Yogyakarta: Penerbit ANDI, 2023.
Sugyono. Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D dan Penelitian Pendidikan) (Bandung: Alfabeta, 2019), 148., n.d.
Sukarna, Sukarna. “Integritas Seorang Pendidik.” Jurnal Teologi Gracia Deo 1, no. 1 (2018): 14–22. https://doi.org/10.46929/graciadeo.v1i1.18.
Suryadi, Petrus. “Implikasi Pengajaran Hukum Kasih dalam Matius 22:34-40 bagi Pembentukan Karakter.” Ginosko: Jurnal Teologi Praktika 1, no. 2 (2020): 69–83.
Tafonao, Talizaro. “Yesus sebagai Guru Teladan dalam Masyarakat berdasarkan Perspektif Injil Matius.” Khazanah Theologia 2, no. 1 (April 2020): 52–60. https://doi.org/10.15575/kt.v2i1.8390.
Tambunan, Fernando. “Karakter Kepemimpinan Kristen sebagai Jawaban terhadap Krisis Kepemimpinan Masa Kini.” ILLUMINATE: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani 1, no. 1 (June 2018): 81–104. https://doi.org/10.54024/illuminate.v1i1.6.
Tari, Ezra, Ermin Alperiana Mosooli, and Elsye Evasolina Tulaka. “Kepemimpinan Kristen berdasarkan 1 Timotius 3:1-7.” JURNAL TERUNA BHAKTI 2, no. 1 (August 2019): 15. https://doi.org/10.47131/jtb.v2i1.22.
Tarigan, Iwan Setiawan, Maria Widiastuti, and Warseto Freddy Sihombing. “Hukum Kasih sebagai Fondasi Hidup Kristen Sejati.” Jurnal Teologi Cultivation 6, no. 1 (July 2022): 143–60. https://doi.org/10.46965/jtc.v6i1.1597.
Telaumbanua, Arozatulo. “Peranan Guru Pendidikan Agama Kristen dalam Membentuk Karakter Siswa.” FIDEI: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika 1, no. 2 (2018): 219–31.
Triposa, Reni, Yonatan Alex Arifianto, and Yudi Hendrilia. “Peran Guru PAK sebagai Teladan dalam Meningkatkan Kerohanian dan Karakter Peserta Didik.” Jurnal Pendidikan Agama Kristen (JUPAK) 2, no. 1 (June 2021): 109–26. https://doi.org/10.52489/jupak.v2i1.24.
Wahyu, L. “Peran Guru sebagai Teladan dalam Pendidikan Karakter.” Jurnal Pendidikan Dan Sosial 10, no. 4 (2019): 120–32.
White, Ellen G. Education. 1st ed. New York: Mountain View, CA: Pacific Press Publishing Association, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 KHARISMATA: Jurnal Teologi Pantekosta

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.