Hubungan Sikap pada Pelajaran Pendidikan Agama Kristen dengan Motivasi Belajar Siswa

Authors

  • Kristian Adi Santoso Sekolah Tinggi Teologi Terpadu Waingapu

DOI:

https://doi.org/10.47167/84nqtf82

Keywords:

attitude towards learning, Christian religious education, motivation to learn

Abstract

Learning motivation is a crucial determinant of academic achievement. However, in practice, not all students exhibit strong motivation, which can result in diminished academic performance. An individual's attitude toward a subject is known to influence behaviour in accordance with that attitude; a positive attitude typically leads to a positive behavioural response. In the context of education, students' attitudes toward a particular subject may affect their motivation to engage with it. Therefore, cultivating a positive attitude toward Christian Religious Education (CRE) is viewed as essential for improving student motivation and, in turn, learning outcomes. This study aims to analyse and empirically determine the relationship between students’ attitudes toward Christian Religious Education and their learning motivation. The research utilises a quantitative correlational design. A total of 76 students were selected from a population of 95 using the Krejcie and Morgan sampling table. Data were collected through a closed-ended questionnaire, with variables measured using a Likert scale. Hypothesis testing was conducted using simple linear regression and correlation analysis. The findings indicate a positive and statistically significant relationship between students’ attitudes toward Christian Religious Education and their learning motivation. These results suggest that enhanced attitudes toward the subject correspond with increased motivation, which is further reflected in students' academic behaviour and performance.

 

Motivasi belajar merupakan salah satu faktor penting untuk mencapai prestasi yang baik. Namun dalam kenyataannya adalah tidak semua siswa memiliki motivasi belajar yang baik, dan hasilnya dapat dipastikan prestasinya juga akan kurang baik. Sikap seseorang terhadap sesuatu dapat berpengaruh terhadap perilaku sesuai dengan sikap tersebut. Jika sikapnya positif maka responnya juga akan positif. Jika dikaitkan dengan motivasi belajar, maka sikap terhadap mata pelajaran akan memengaruhi motivasi belajar siswa. Sehingga untuk meningkatkan motivasi belajar siswa, perlu peningkatan sikap positif terhadap pelajaran pendidikan agama kristen, yang akan berdampak pada peningkatan hasil belajar siswa. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis dan membuktikan apakah terdapat hubungan Sikap pada mata pelajaran pendidikan agama kristen dengan motivasi belajar siswa. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif korelasional. Responden sebanyak 76 siswa dari 95 siswa berdasarkan tabel Krejcie Morgan. Instrumen yang digunakan adalah kuesioner tertutup dan penilaian pada setiap variabel dengan skala Likert. Analisis uji hipotesis dengan menggunakan regresi sederhana dan korelasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat hubungan yang positif dan signifikan sikap pada pelajaran pendidikan agama kristen dengan motivasi belajar siswa.  Hasil tersebut memberi makna bahwa apabila sikap pada pelajaran pendidikan agama Kristen meningkat maka motivasi belajarnya juga meningkat, yang dicerminkan pada perilaku dan hasil belajar siswa.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Kristian Adi Santoso, Sekolah Tinggi Teologi Terpadu Waingapu

    S1 Teologi di STT Kharima Bandung

    S2 PAK di STTBI Jakarta

    S3 PAK di STT Ekumene Jakarta

References

Achdiyat, Maman, and Siti Warhamni. “Sikap Cara Belajar Dan Prestasi Belajar.” Jurnal Ilmiah Kependidikan 5, no. 1 (2018): 49–58.

Andi, Setiawan. Belajar Dan Pembelajaran. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia, 2022.

Andriani, Rike, and Rasto Rasto. “Motivasi Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa.” Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran 4, no. 1 (2019): 80.

Arif, Lukman, and Samidjo. “Relationship Between Learning Attitude and Vocational Learning Motivation With Learning.” Jurnal Taman Vokasi Volume 6, Nomor 1, Juni 2018 Hal. 92 - 97 6 (2018): 92–97.

Azwar, Saifuddin. Sikap Manusia Teori Dan Pengukurannya Edisi Ke-2. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2015.

Basyiruddin, Usman. Media Pendidikan. Jakarta: Ciputat Press, 2002.

Boiliu, Esti Regina, and Sozawato Telaumbanua. “Inovasi Pembelajaran Digital Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa: Suatu Analisis Pendidikan Agama Kristen.” REAL DIDACHE: Journal of Christian Education 2, no. 2 (2022): 90–100.

Candeias, Adelinda Araújo, Rebelo Nicole, Manuela Oliveira, and Patrícia Mendes. “Student ’ Attitudes and Motivation toward Learning and School – Study of Exploratory Models about the Effects Of ...,” no. January (2010): 1–18.

Ditual, Rayhanna Conday. “The Motivation For and Attitude Towards Learning English.” Asian EFL Journal 63, no. October (2012).

Dwi Enggal, Wahyuni, Indriyani Finka, and Lutfiyah Imroatul. Bimbingan Konseling Anak Usia Dini. Jakarta: Jejak Pustaka, 2022.

Erna. Permainan Dalam Pembelajaran Sebagai Motivasi Belajar Di Era New Normal. Edited by M. Hidayat. Lombok Tengah: Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia, 2022.

Habayahan, Abdul Rahim, Mhd Nau Ritonga, and Eva Yanti Siregar. “Analisis Sikap Belajar Siswa Selama Pandemi Covid-19 Tingkat SMA Di Kecamatan Barus.” JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal) 4, no. 1 (2021): 107–114.

Harisuddin, Mohamad Iqbal. Secuil Esensi Berpikir Kreatif & Motivasi Belajar Siswa. Bandung: Pantera Publising, 2019.

Hartati, L. “Pengaruh Gaya Belajar Dan Sikap Siswa Pada Pelajaran Matematika Terhadap Hasil Belajar Matematika.” Jurnal Formatif. academia.edu, 2015.

Lola Amalia, Dwi Aprilia Astuti, Nur Hayati Istiqomah, Bintang Hapsari, and Aulia Syachnez Daniar. Model Pembelajaran Kooperatif. Edited by Bayu Wijayama. Jakarta: Cahya Ghani Recovery, 2023.

Muliarni. “Peningkatan Motivasi Belajar Melalui Pendekatan Contextual Teaching And Learning (CTL) Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia.” Jurnal Penelitian Guru Indonesia - JPGI 1 (2016): 26–31.

Nugraha, Jefri Putri. “Konsep Perilaku Konsumen.” In Teori Perilaku Konsumen, edited by Ahmad Jibril. 1st ed. Pekalongan: Penerbit NEM, 2021.

Nurhayati, Sri, Astri Anggraini Hapsara Wibowo, Noviana Mustapa, Rudy Dwi Laksono, Sarrul Bariah, Jonherz Stenlly Patalatu, St Muthahharah, and Fitri Sukmawati. Buku Ajar Psikologi Pendidikan. Jambi: PT. Sonpedia Publishing Indonesia, 2024.

Nuridayanti, Nuridayanti. Mengembangkan Motivasi Dan Hasil Belajar Dengan Pendekatan Problem Posing. Makasar: Penerbit NEM, 2022.

Persulessy, Grace, Pieter Leunupun, and Marthen Jacob Leunupun. “Analisis Pengaruh Sikap, Norma Subjektif Dan Kontrol Perilaku Terhadap Minat Pelaku UMKM Untuk Menyusun Laporan Keuangan: Sebuah Bukti Empiris Dari UMKM Di Kota Ambon.” Jurnal Akutansi 12, no. 1 (2020): 47–57.

Pongoh, Fernando Dorothius. “Faktor Yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Pendidikan Agama Kristen.” Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan 14, no. 1 (2023): 1–6.

Purnomo, Y. “Pengaruh Sikap Siswa Pada Pelajaran Matematika Dan Kemandirian Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika.” JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika). core.ac.uk, 2017.

Saenab, Adnan St., Rahmatullah, Rifka Almunawarah, Sahla Sahira, and Suhardi Aldi. Model Pembelajaran Citizen Science Project. Edited by Abd. Muis. 1st ed. Praya, Indonesia: Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia, 2024.

Santoso, Kristian Adi, and Mikha Agus Widiyanto. “Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Pendidikan Agama Kristen.” Journal of Learning & Evaluation Education 1, no. 1 (2022): 28–34.

Sasmoko. Penelitian Eksplanatori Dan Konfirmatori. Sorong: PT. Media Plus, 2011.

Sehan, Rifky, Suhirman Lalu, Kurniawati Ike, Abdurahman Ayi, and Sutiyatno Sukris. Buku Ajar Model Dan Strategi Pembelajaran. Edited by Efitra Efitra, Ida Kumala Sari, and Sepriano Sepriano. Jambi: PT. Sonpedia Publishing Indonesia, 2024.

Sengkoen, Jefri Frit, Vera Susanty Ma’i, and Fevra Deysi Tewuh. “Kreativitas Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Di SD Inpres Karegesan.” e-Journal: Pendidikan dan Teologi Kristen 3, no. 1 (2023): 1–11.

Trisnowali, Andi. “Pengaruh Motivasi Berprestasi, Minat Belajar Matematika, Dan Sikap Belajar Matematika Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Sman 2 Watampone.” MaPan 5, no. 2 (2017): 259–278.

Woldeamanuel, M M. “Motivation and Attitude towards Learning Chemistry.” African Journal of Chemical Education (2019).

Yohana Febriana, Tabun, Ariningsih Kadek Ayu, Jalal Novita Maulidya, Hau Rambu Ririnsia Harra, Suprapmanto Joko, Meisarah Fitria, Nuruddaroini M. Ahim Sulthan, et al. “Teori Pembelajaran.” 211. Pindi - Aceh: Yayasan Penerbit Muhammad Zaini, 2022.

Yustina, Kamisah Osman, and Subhan Mohd Meerah. “Innovative Apparoah in Inculcating Positive Attitudes Towards Environmental Management.” Procedia - Social and Behavioral Sciences 2, no. 2 (2010): 3775–3779.

Downloads

Published

2025-01-31

Issue

Section

Articles

How to Cite

Hubungan Sikap pada Pelajaran Pendidikan Agama Kristen dengan Motivasi Belajar Siswa. (2025). KHARISMATA: Jurnal Teologi Pantekosta, 7(2), 331-345. https://doi.org/10.47167/84nqtf82