Kualitas Kepemimpinan Guru PAK Menjadi Figur Utama yang Diteladani Peserta Didik

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47167/kharis.v6i2.221

Keywords:

guru PAK, kualitas kepemimpian, peserta didik, teladan

Abstract

The leadership quality of a PAK teacher has a major role in shaping the character and behavior of students. This article explores how teachers, especially PAK teachers, become central figures who become role models for students. Teacher leadership in this context is not only limited to administrative or managerial capacity, but also includes moral and ethical dimensions that influence students in various aspects of life. PAK teachers play an important role in guiding students in understanding the values, ethics and attitudes that are considered positive in society. PAK teachers are not just instructors, but role models who are looked up to by students. Therefore, the leadership qualities of Sir teachers must be taken seriously. Traits such as integrity, empathy, fairness, and firmness are the main components in forming teachers as good role models. Teacher behavior, both inside and outside the classroom, influences how students see the world and respond to it. The high leadership quality of PAK teachers has a positive impact on student character development. Teachers inspire students to achieve academic achievements and develop positive attitudes such as discipline, cooperation and responsibility.

 

Kualitas kepemimpinan seorang Guru PAK memiliki peran utama dalam membentuk karakter dan perilaku peserta didik. Artikel ini mengeksplorasi bagaimana guru, khususnya Guru PAK, menjadi figur sentral yang menjadi teladan bagi siswa. Kepemimpinan guru dalam konteks ini bukan hanya terbatas pada kapasitas administratif atau manajerial, tetapi juga mencakup dimensi moral dan etis yang memengaruhi siswa dalam berbagai aspek kehidupan. Guru PAK memainkan peran penting dalam membimbing siswa dalam memahami nilai-nilai, etika, dan sikap yang dianggap positif dalam masyarakat. Guru PAK bukan sekadar instruktur, melainkan model peran yang dijunjung tinggi oleh siswa. Oleh karena itu, kualitas kepemimpinan guru Pak harus diperhatikan dengan serius. Sifat-sifat seperti integritas, empati, keadilan, dan ketegasan adalah komponen utama dalam membentuk guru sebagai teladan yang baik. Perilaku guru, baik di dalam maupun di luar kelas, memengaruhi cara siswa melihat dunia dan meresponnya. Kualitas kepemimpinan guru PAK yang tinggi memiliki dampak positif pada perkembangan karakter siswa. Guru menginspirasi siswa untuk meraih prestasi akademis dan mengembangkan sikap positif seperti disiplin, kerja sama, dan tanggung jawab.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Elfin Warnius Waruwu, Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta
    Mahasiswa dan kerja sama dengan dosen dalam menyelesaikan artikel tersebut.

References

Ali, Umar, Yakobus Adi Saingo, Simon Kasse, and Alfaris Max Hayer Hayer. “Resolusi Konflik Guru Pendidikan Agama Kristen (PAK)Dalam Menciptakan IklimBelajar Yang Kondusif.” Asatiza 4, no. 3 (2023): 193–218.

Anderson, R. “Exploring the Leadership Qualities of PAK Teachers: A Case Study of Christian High Schools.” Journal of Religious Leadership 23, no. 3 (2017): 45–57.

Apriyanti, R S, Djoys Anneke Rantung, and Lamhot Naibaho. “Integrasi Teknologi Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen ( PAK ) Sebagai Peluang Dan Tantangan Di Era Digital.” Journal on Education 6, no. 1 (2023): 7607–7613.

Baker, C. L. “Examining the Impact of PAK Teachers on Students’ Moral Decision-Making.” Christian Education Research Quarterly 37, no. 4 (2018): 321–335.

Brown, M. E. “Exploring the Role of PAK Teachers in Shaping Students’ Spiritual Growth.” Journal of Christian Educational Leadership 18, no. 4 (2020): 221–234.

Edwards, L. S. “The Role of PAK Teachers in Fostering Character and Morality in Christian Schools.” Journal of Faith and Learning 31, no. 2 (2019): 89–102.

Evanirosa, and DKK Christina Bagenda. Metode Penelitian Kepustakaan (Library Research). Bandung: CV. Media Sains Indonesia, 2022.

Genti Turnip, Jamli Barus, Liantri Silitonga. “Keteladanan Kepemimpinan Paulus Terhadap Kepemimpinan Guru Kristen Berdasarkan Kisah Para Rasul 20:17-38.” ILLUMINATE 1, no. 2 (2018): 172–189.

Green, D. W. “A Comparative Analysis of PAK Teacher Leadership in Christian and Secular Schools.” Christian Educational Leadership Journal 20, no. 1 (2019): 56–69.

Karso. “Keteladanan Guru Dalam Proses Pendidikan Di Sekolah.” Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 12 Januari 2019 (2019): 384.

Kilasaduk, M, S Kasse, and E Tari. “Peran Guru Agama Kristen Dalam Membentuk Karakter Kristiani Pada Generasi Millenial Di Sekolah Menengah Agama Kristen Kupang.” J-CEKI: Jurnal Cendekia Ilmiah 1, no. 5 (2022): 603–613.

Lexy J. Moleong. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2018.

Mukaromah, Siti Maulidatul. “Kepemimpinan Spiritual (Spiritual Leadership) Guru Sekolah Dasar Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik.” Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 4, no. 1 (2018): 63.

Nurdin Mansur. “Pencapaian Hasil Belajar Ditinjau Dari Sikap Belajar Mahasiswa.” Lantanida Journal 3, no. 2 (2015): 107–115.

Reni Triposa Yonatan Alex Arifianto Yudi Hendrilia. “Peran Guru PAKSebagai Teladan Dalam Meningkatkan Kerohanian DanKarakter Peserta Didik.” Pendidikan Agama Kristen 1, no. 1 (2020): 57–78.

Rumahuru, Yance Z. “Mengembangkan Pendidikan Agama Inklusif Sebagai Solusi Pengelolaan Keragaman Di Indonesia.” Jurnal Teruna Bhakti 1, no. 1 (2019): 59.

Simamora, Krista Sinta Dewi. “Pendidikan Agama Kristen Dan Signifikansinya Dalam Pembentukan Karakter.” Providensi: 2, no. 2 (2019): 36–53.

Sitanggang, Elisabet Vritze. “Kepemimpinan Guru PAK Dalam Pembentukan Karakter Siswa.” Jurnal Teologi Praktika 1, no. 1 (2019): 43–56.

Smith, J. “The Role of PAK Teachers in Shaping Ethical Leadership in Students.” Journal of Religious Education 45, no. 2 (2018): 123–136.

Sumarmo, Utari. “Kemandirian Belajar: Apa, Mengapa, Dan Bagaimana Dikembangkan Pada Peserta Didik Oleh: Utari Sumarmo, FPMIPA UPI.” Academia.Edu, 2002.

Talizaro Tafonao. “Peran Guru Agama Kristen Dalam Membangun Karakter Siswa Di Era Digital.” Sekolah Tinggi Teologi Kadesi 2, no. 1 (2018): 1–214.

Turner, L. R. “Exploring the Relationship Between PAK Teacher Leadership and Student Values.” Christian Leadership Journal 15, no. 2 (2020): 67–80.

Wardhani, Novia Wahyu, and Margi Wahono. “Keteladanan Guru Sebagai Penguat Proses Pendidikan Karakter.” Untirta Civic Education Journal 2, no. 1 (2017): 49–60.

Downloads

Published

2024-01-31

Issue

Section

Articles

How to Cite

Kualitas Kepemimpinan Guru PAK Menjadi Figur Utama yang Diteladani Peserta Didik. (2024). KHARISMATA: Jurnal Teologi Pantekosta, 6(2), 186-201. https://doi.org/10.47167/kharis.v6i2.221